De konijnenvaccinatiedag was weer een succes!

Meer dan 60 konijnen kregen dinsdag 30 mei een volledige gezondheidscheck (tanden, nagels, poten, hart, ademhaling, etc.) en een inenting tegen RHD2.

De inenting dient in principe jaarlijks te gebeuren, behalve in hoge risicogebieden waar op dat moment een hoge infectiedruk is zoals het afgelopen jaar het geval was op verschillende plaatsen in Vlaanderen. In zulke omstandigheden raadt de ontwikkelaar van het vaccin een halfjaarlijkse vaccinatie aan.

Afhankelijk van de verhoogde of verlaagde infectiedruk de komende zomer (aanwezigheid stekende insecten, aantal gevaccineerde konijnen), zal de volgende vaccinatiedag plaatsvinden in november of maart.

Laten we voor het konijnenwelzijn hopen op een verlaagde infectiedruk de komende maanden!

Voor vragen mag u ons altijd contacteren per mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of telefoon (0479 78 46 93).

RHD2 is een variant op de ziekte RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease, ofwel Viral Hemorrhagic Syndrome).

Het vaccin tegen RHD1 is een jaarlijks vaccin, maar het vaccin tegen RHD2 dient momenteel halfjaarlijks herhaald te worden. Het vaccin tegen RHD1 helpt niet tegen RHD2. Het vaccin tegen RHD2 helpt ook niet tegen RHD1. De reeds gekende vaccins tegen RHD1 én myxomatose blijven nodig om uw konijn te beschermen.

Waarom een vaccinatiedag?

Om de kostprijs voor de klant te drukken, koop ik het vaccin graag in een grotere verpakking aan. Helaas is de houdbaarheid van het product extreem beperkt. Om zo veel mogelijk konijnen te kunnen laten genieten van een betaalbare, goede bescherming tegen RHD2, worden de vaccinaties op één dag gepland. Een groepsaankoop als het ware.

Past de datum van de vaccinatiedag niet voor u, dan kan het vaccin uiteraard ook op een ander moment toegediend worden. U betaalt dan wel de meerkost die een kleinere verpakking met zich meebrengt.

Hoe gevaarlijk is RHD2 voor uw konijn?

In 2010 werd in Frankrijk een variant vastgesteld van het RHD-virus: RHD2. Dit verspreidde zich langzaamaan doorheen Europa. Begin december 2015 kende Nederland een opvallend hoog sterftepercentage bij konijnen. Na onderzoek bleek het om de nieuwe variant te gaan van de reeds gekende RHD. Ook België kreeg in 2016 te maken met een grote en plotse konijnensterfte ten gevolge van RHD2, denk maar aan de verschillende berichten op het tv-nieuws, in de krant, etc.

Hoe verschilt het reeds gekende type RHD1 van het nieuwe type RHD2?

Het belangrijkste verschil zit hem in de incubatietijd, de tijd tussen de besmetting en het manifesteren van de ziekte. Die is bij het tweede type langer. Op die manier blijft het virus langer onopgemerkt én krijgt het de tijd om zich te verspreiden.

Terwijl RHD1 steevast een acuut ziektebeeld geeft, geeft RHD2 naast een acuut vooral een chronisch ziektebeeld. Daarbij is het konijn gedurende een lange periode algemeen ziek. Vervolgens zal het konijn plots heel erg ziek worden met benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen, waarna het redelijk snel sterft.

Is deze vaccinatie verplicht?

Neen, maar deze wordt wel sterk aanbevolen, omdat er momenteel geen behandeling mogelijk is voor RHD2.

Het vaccineren van uw konijn helpt ook om de verspreiding van dit virus tegen te gaan. Wilde konijnen en hazen kunnen immers ook het virus dragen en overdragen. Het vaccineren van huisdieren kan helpen een epidemie te voorkomen of in te tomen.

Mijn konijn woont in huis, is deze vaccinatie dan ook nodig?

Indien uw handen of schoenen in contact komen met het virus, kan het op die manier doorgegeven worden aan uw eigen konijn. Zo besmettelijk is RHD2. Ook stekende insecten zijn verspreiders van het virus. Met de zomer in aantocht, kan ook uw konijn risico lopen op RHD2.