Vaccinatiedag voor konijnen 24 mei 2019

s2sdefault

BERICHT AAN ALLE KONIJNENEIGENAARS

Beste bunnyliefhebber,

Graag nodigen wij u en uw konijn(en) uit op onze (half)jaarlijkse konijnenvaccinatiedag tegen RHD2. Deze valt op 24 mei 2019. We geven uw lieveling bovendien een volledige gezondheidscheck (tanden, nagels, poten, oren, hart, ademhaling, enz.) én een verrassing mee aan het einde.

Wilt u graag een plekje reserveren, dan kan dat online op www.mijndieren.eu/dierenartsdieter of telefonisch op 0479 78 46 93.

Meer weten over RHD2 en het waarom van de vaccinatiedag?

Wat is RHD2?

RHD2 is een recente variant van de ziekte RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease, ofwel Viral Hemorrhagic Syndrome). Tegen RHD1 kreeg uw konijn wellicht eerder al een vaccin toegediend, wellicht samen met het vaccin tegen myxomatose.

Waarom een andere vaccinatie?

In 2010 werd in Frankrijk een variant vastgesteld van het RHD-virus: RHD2. Dit verspreidde zich langzaamaan doorheen Europa. Begin december 2015 kende Nederland een opvallend hoog sterftepercentage bij konijnen. Na onderzoek bleek het om de nieuwe variant te gaan van de reeds gekende RHD. Ook in België worden nu nog steeds sterfgevallen ten gevolge van RHD2 gesignaleerd.

Het bestaande vaccin tegen RHD1 geeft geen bescherming tegen RHD2. Daarom werd een nieuw vaccin ontwikkeld dat elk half jaar herhaald zou moeten worden voor een goede bescherming. Bij lage infectiedruk is dat jaarlijks.

Let op: Het nieuwe vaccin tegen RHD2 biedt geen bescherming voor RHD type 1. De reeds gekende vaccins tegen RHD1 én myxomatose blijven nodig.

Waarom een vaccinatiedag?

Om de kostprijs voor de klant te drukken, kopen wij het vaccin in een grotere verpakking aan. Daarbovenop is de houdbaarheid van het product helaas extreem beperkt. Om zo veel mogelijk konijnen te kunnen laten genieten van een betaalbare, goede bescherming tegen RHD2, worden de vaccinaties op één dag gepland. Een groepsaankoop als het ware.

Uiteraard kan het vaccin ook op een ander moment aangevraagd worden. U betaalt dan wel de meerkost die een kleinere verpakking met zich meebrengt.

Hoe is het reeds gekende type RHD1 verschillend van het nieuwe type RHD2?

Het belangrijkste verschil zit hem in de incubatietijd, de tijd tussen de besmetting en het manifesteren van de ziekte. Die is bij het tweede type langer. Op die manier blijft het virus langer onopgemerkt en krijgt het de tijd om zich te verspreiden.

Terwijl RHD1 steevast een accuut ziektebeeld geeft, kan RHD2 naast een accuut ook een chronisch ziektebeeld geven. Daarbij is het konijn gedurende een lange periode algemeen ziek. Vervolgens zal het konijn plots heel erg ziek worden met benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen, waarna het redelijk snel sterft.

Is deze nieuwe vaccinatie verplicht?

Neen, maar deze wordt wel sterk aanbevolen, omdat er momenteel geen behandeling mogelijk is voor RHD2.

Het vaccineren van uw konijn(en) helpt ook om de verspreiding van dit virus tegen te gaan. Wilde konijnen en hazen kunnen immers ook het virus dragen en overdragen. Het vaccineren van huisdieren kan helpen een epidemie te voorkomen of in te tomen.

Mijn konijn woont in huis, is deze vaccinatie dan ook nodig?

Indien uw handen of schoenen in contact komen met het virus, kan het op die manier doorgegeven worden aan uw eigen konijn. Ook stekende insecten zijn verspreiders van het virus. Dus met de zomer in aantocht, kan ook uw konijn risico lopen op RHD2.

Om zeker te zijn dat uw konijn veilig is voor het virus, raden wij u aan om uw konijn te laten vaccineren.

Hopelijk tot binnenkort!